Foto:www.malawi.no
"Forurenser betaler" er et ikke ukjent prinsipp, men gjelder det også når det er Norge som slipper ut og andre land som rammes? Miljøvernminister Maria Mutagamba leder Ugandas Bali-delegasjon på ni personer. Hun mener den vestlige verden må ta regningen.
- Ettersom USA, Canada, Australia og den vestlige verden står for størstedelen av utslippene som varmer opp kloden, må dere også ta regningen, sier Mutagamba. Hun sier videre at Afrikas holdning på Bali-møtet er å få også Kina, India og Brasil til å kutte utslippene.
Afrika vil etter alle solemerker bli rammet av flom og tørke på grunn av klimaendringene. Mutagamba sier på Bali at det enorme afrikanske kontinentet (utenom Sør-Afrika) står for kun tre prosent av de totale utslippene i verden.
Et land som Malawi, med sine 13 millioner innbyggere, slipper ut ca en million tonn CO2 på et år. Det er til sammenlikning det samme som StatoilHydros gassfakkel på Melkøya slapp ut på to måneder i høst, slik Greenpeace varslet medier og myndigheter om allerede 10. november.
Var det ikke noe som het ”feie for egen dør”?
Bente Myhre Haast

29 kommentarer In " Afrika roper på oss "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget.
desember 5th 2007 at 3:40 pm
Helt enig det er noe som heter å feie for egen dør. Det Norge må gjøre er å kutte på CO2 og andre drivhus gasser som olje og gass utvinningen fører med seg. Følgelig skal og må vi gå bort i fra velferdssamfunnet fordi det er totalt feil at vi i Norge skal fortsette med et velferdssamfunn som ødelegger miljøet og resten av verden. Bivirkningen blir at vi blir fattigere og ikke kan hjelpe verden fordi norsk økonomi er totalt avhengig av oljen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 3:47 pm
Vår reise inn i oljelderen startet først i begynnelsen av 80 tallet, før det så var vel vår industri basert på vannbasert elkraft, synes ikke det at vi har så mye å skjemmes over.
Men er det noen miljøvernere eller andre såkalte grønne mennesker som ønsker å bidra av egne midler så gjerne for meg.
Og det er vel ingen som tvinges til å kjøpe den oljen vi pumper opp.
Kjøper bør vel da være den som betaler regninga.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 4:09 pm
Man må gå etter punktutslippene og de som eier virksomheten som foretar punktutslippene. De bør IKKE få kjøpe seg fri, under konseptet med klimanøytralitet. Dette begrepet er et skalkeskjul for at den vestlige verden skal fortsette å øke utslippene. For at effekten skal bli null, må Afrika fraskrive seg vekst, hvis vesten skal vokse videre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 4:19 pm
Ja, la meg da høre hvor mye Norge har mottatt fra Tyskland (Ruhr-området), fra England (Sellafield) eller Russland (Nikkel) gjennnom alle tider?
Nei, det er visst vi som har betalt når jeg tenker meg om…
Betalt for at man forurenser nosrke vassdrag, fiske-ressurser og skog.
Afrika? Det er vel den verdensdelen som fra Europa og USA gjennomde siste 10-15 år har fått rundt 500 milliarder dollars?
Jeg lurer faktisk hva de har brukt de pengene til!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 4:27 pm
jeg har et ganske enkelt spørsmål hvorfor er det bare bilistene som må lide når de står for en tienedel av det totale co2 utslippet
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 4:39 pm
#3: Pengene de har fått skal uansett ikke måtte gå for å betale oppryddningen av vestlige bedrifter og virksomheter!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 4:50 pm
Den som har skrevet dette inlegget kan ikke noe om klima. Klima er blitt en politikk. Ja klimaet endrer seg, men det er ikke noens skyld. Sosialister bruker klimaet for å gi DEG dårlig samvittighet for at du skal akseptere en ideologi som kommer til å bety en undergang for menneskeheten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 5:03 pm
er trist å si det!! løpet er kjørt for kloden!! etter 8 mnder i Asia og sør amerika så er det ingen tvil: we are going under mama……!!! det er komplett kaos der ute……!!
no good no good!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 5:44 pm
De som har makten til å gjøre en innflytelse når det gjelder fattigdom og krig og andre viktige saker, burde sannelig ta handling
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 6:00 pm
Dette med klima er jo spennende saker, men spørsmålet er om det er reellt fordi jorden har alltid hatt varme og kalde perioder.
Er dette kun for at politikerne skal få inn penger? De øremerker jo ikke pengene til f.eks. forskning på miljøvennlige drivstoff, vindkraft, bølgekraftverk, mm.
Men verdens største miljøproblem er utvilsomt OVERBEFOLKNING.
Verdens befolkning fordobles i et forrykende tempo, det tok 45 år sist gang verden befolkning ble fordoblet. neste gang tar det kun 25 år før verdens befolkning er fordoblet igjen!
I vestlige land er befolkningen stabil eller svakt synkende, den siste fordobling og den kommende nye fordobling skjer i land utenfor vesten!
Det viktigste bidraget vi kan gi til verdens miljø og klima er å forsøke å påvirke ikke-vestlige land til en familiepolitikk som er nøktern.
F.eks. har Kina tatt fatt i problemet og bremset sin befolkningsøkning effektivt på bare noen tiår.
To barn pr far/mor er nok for å sikre en stabil befolkning.
Verdens største klima-/miljøutfordring er altså overbefolkning utenfor Vesten (men også ikke-vestlig befolkningsøkning innen vesten), det MÅ det gjøres noe med før overbefolkningen leder til en klima-/miljøkatastrofe som vil berøre oss alle!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 6:58 pm
TA GJERNE BUSS ISTEDET FOR BIL!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 7:08 pm
Klimakvotene er en formidabel bløff, klimaendringen vil skje uansett hva en gjør, det har skjedd før og vil skje igjend.
Hva var temperaturen i Norge for 1100 år siden?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 8:42 pm
Norge er et land på størrelse med en eller to stater i USA. Vi er faktisk ikke mer enn en “fis i vinden”, men jeg tror Norge som nasjon kan være med på å lage den berømte lille snøballen som må til for å få dette til. Det er vel den berømte signaleffekten… Men en ting må være klart: I byen jeg bor i driver vi med kildesortering av avfallet vårt og betaler dyrt for det. Hvorfor havner al søpla i samme hullet til slutt igjen, f.eks? Og det gir dessverre ikke umiddelbart resultat om hele norges befolkning anskaffer seg varmepumpe i husene deres….. Vi er nemlig den berømte lille fisen i vinden…. Skal ikke si det ikke hjelper, men få opp øynene og bruk energien på å få den største synderen til å ta tak i seg selv. INDUSTRIEN!!!! Vi skal visst ha sledende forskning og vi har vel et par ingeniører her i landet…. Sett litt press på de store synderne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 9:00 pm
Kom tilbake fra Angola for en uke siden, det statoil slipper ut i nord er peanøtter mot hva den samlede oljeindustrien slipper ut der nede. der gidder de ikke ta vare på gassen, men bare brenner den av. kjørte med båt og så hele himmelen lyse i natta, sikkert 50- 100 ganger mer enn de brenner i nord
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 9:38 pm
jeg tror ikke folk i denne verden tenker så klart når det gjelder klimaspørsmål. en politikker kan ikke bestemme over alle andre mennesker om de ikke vill hjlepe ham. jeg sier bare gud kan redde menneskene fra alle problemer som dette vill medføre seg. håper de stanser alle skitne ting som forurenser verden
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 10:07 pm
Til deg som har skrevet innlegget: Jeg vet ikke hva slags folk dere vil skal lese bloggen, men dere kommer garantert ike til å få mange lesere med slik type tittel på innleggene deres. Bare et lite tips:-)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 5th 2007 at 11:13 pm
Dette er en hysterisk vei å gå. Alle skatter/kjøp av kvoter/grønne avgifter et et latterlig virkemiddel. Når seriøse forslag med målrettet politik der Norge som land tar inn over seg at de er en super miljøskadelig nasjon og lar de som forurenser verst betale mest, da skal jeg være med å bidra., Før det skjer, skjer ingenting!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2007 at 6:00 am
Vil du leve som dem i Malawi.sågreit for meg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2007 at 6:54 am
Nå må dokker pinadø gi dokker med dette forb..klimatullet. Det har blitt som et virus som smitter. Folk kan snart ikke prate om annet en klima hit og klima dit.Plutselig er det kappgang om å være verst i forsøket på å redde verden. Ja, herregud..kor dom går det an å bli?!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2007 at 9:10 am
Din beste hjelp til å begynne med er å SLÅ AV LYSET NÅR DU GÅR UT AV ET ROM. !
Vi i Norge har så altfor lenge brent lys i hele huset uten tanke på hva dette koster både klimatisk og økonomisk.
Lykke til !
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2007 at 9:48 am
Norge er ikke akkurat en av de verste synderne men de slipper også enn del
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2007 at 11:03 am
Hysteriet har gått så langt nå, at flere forskere ikke vil levere mere stoff. Her er en av dem.
http://www.forskning….
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2007 at 11:13 am
Jeg er med og donerer trær i Kenya og Uganda, dette for å stoppe ørkenspredning og ta opp co2, igjen hjelper vi befolkningen med jobb og utdanning.Nyskjerrig, let da opp Better Globe på nettet og se hva DU kan gjøre, eller mail meg
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2007 at 1:23 pm
Hei, det å få redusert utslippene av CO2 i verden er en formidabel utfordring. Vi har større vekst i verden noen sinne og jeg kan opplyse at kina alene setter i drift et kullkraftverk i uka. Hvert år har kineserene byggeaktivitet som tilsvarer London by. Det er så store dimensjoner over dette at det er vanskelig å fatte. I tillegg er det stor vekst i India, Russland og andre asiatiske land. At lille Norge skal redde verden tror jeg neppe er realistisk men vi må bidra med vårt—- her hjemme. Det er de store nasjonene med de store ressursene som må ta inn over seg alvoret i situasjonen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2007 at 6:44 pm
Når så mange land i verden er represntert på Bali og er enig om redde verden, hvorfor da ikke bli enig om at det skal være forbud mot bruk av fossil brennstoff fra for eks 2018. Det er idag løsninger på problemet, men det er for store verdier igjen ennu som skal hentes ut. Norge har olje og gass enda 50-70 år fram i tid. Når vi vet at Norge hover inn ca 400 milliarder i året, så får også Kristin Halvorsen skylappene på. Nei her er det big business, også for Norge. Kommer forbudet, kommer løsningene. Terje
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 6th 2007 at 9:30 pm
Ja, her blei det mye tøvprat og klimadritt! Alle er enig i at Norge må kutte det ene og det andre for å gi sitt bidrag til å føle seg best i verden. I Norge bor sånn rundt 4,5 millioner mennesker, like mange som i en mellomstor by! Nei, jeg tror at grunnen til klimaendringen er at vi ennå er på vei bort fra forrige istid og at det blir varmere og varmere på grunn av dette. Når vi lit lengre frem i tiden begynner å gå MOT en ny istid, begynner folk å spekulere igjen, denne gang på hvorfor det blir kaldere og kaldere! Lykke til, klimaidioter!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 7th 2007 at 1:19 am
Også har jeg et presserende spørsmål til:
Hva er vitsen med en “KLIMABLOGG” om dere iokke besvarer de kommentarer dere får?
Hvordan kan det skapes en debatt (hensikten med en blogg) dersom det kun pøses ut “klimatisk svada”?
Vi så det samme på de politiske bloggene under valget. Veldig fort mistet disse bloggene sin interesse. Klimabloggene er på god vei i samme spor!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 7th 2007 at 6:20 am
En annen ting vi er nødt til å gjøre noe med, er reklame bransjen!
De ansetter jo faktisk psykologer for å finne ut om en reklame treffer oss i ubevistheten eller, for å se om rekloamen klarer å skape en automatisk handling i vår bevisthet!!!! Dette er jo hårreisende og fullstendig hjernevasking!
Og jeg legger faktisk skylden på store deler av reklame brasnjen for det kaos vi nå er oppe i, da de ikke eier skrupler for hva de kan produsere for å hanke inn kunder.
Idag er jo reklamebransjen dyktigere i psykologi og antropologi, en hva de egentlig burde få lov til! Har mange ganger lurt på hvorfor vi verdsetter forbruk og individualistens egoistiske holdning til den som høyest, men så slo det meg, det er jo reklamebransjen som skaper den hoødningen, og ikke individualisten selv, da reklamebransjen får våre følelser til å reagere, så fornuften forsvinner.
Og som svar til denne spaleten så har jeg laget en musikkvideo (musikken også), og samplet tekst fra filmen “What the bleep do we know”
link
http://youtube.com/wa...
Peise på, og la oss få til dette nå!!!
Det er så synd at alle er så hjernevasket av all unødvendig informasjon om hvordan forholde seg til sine penger, at de aldri får tid nok til å tenke seg om på de tingene som er viktigere!
Klem til alle!
http://myspace.com/ac...
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
desember 7th 2007 at 9:56 pm
Om eit eller to år vil ein forstå at all den miljøpropagandaen som har våre servert har våre uriktig. EIN STOR BLØFF!! Kven skal då stå ansvarleg for all den usannheit som miljøbevegelsen har servert oss. Eg vil be personar som er gode til å skrive, allerede no begynne å samle på sitater som vert servert, og kven som har servert dei. Eg er heilt sikker på at dette vil danne grunnlag for ei bok. Dei som har servert desse usanhetene burde stå til ansvar for det dei har sakt. Deira opptreden har skada både landet og folket. Det er rart at denne propagandan kan serverast på denne måten, for dei kan ikkje bevise sine påstandar, dei får folk til å tru på dei likevel. Eg håper den dag vil kome då vi kan opplyse at det er USANNHETER alt dei har servert.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende